Saturday, July 08, 2006

Satu Kajian Menarik Berkenaan KEYWORDS popular di Malaysia


Saya telah menjumpai Google Trend melalui website Steve Rubel. Lalu saya mencuba untuk membuat sedikit analisis berkaitan keywords atau kata pencarian paling popular di Malaysia. Melalui Google Trend, kita boleh mendapat maklumat tentang kata pencarian popular mengikut kawasan,negeri dan bahasa.

Maka seperti biasa saya akan mencuba kata pencarian Melayu. Hasilnya spt dibawah. Tiga bandar teratas adalah Kota Bharu, Batu Pahat dan Kulim.




Mungkin orang-orang Kota Bharu ingin mengetahu akan asal usul keMelayuan mereka. Atau mungkin mereka ingin mencari makna sebenar Melayu. Tapi cuba lihat graf dibawah.

Saya menggabungkan pencarian Seks dan Melayu dalam analisis kedua. Masih Kota Bharu menduduki tangga teratas. Agak mengejutkan.Tapi cuba kita masukkan kata pencarian yang lebih spesifik.



Bagi pencarian ketiga, saya masukkan perkataan Bogel. Saya menjadi terkejut, Kota Bharu masih di dalam senarai 3 tangga teratas.



Maka apakah yang dapat disimpulkan? Adakah pembudayaan IT yang baru-baru ini diperkenalkan oleh Kerajaan Kelantan, sudah mula menunjukkan impak negatifnya? Lalu saya tertanya lagi, adakah budaya IT yang cuba diterapkan oleh Kerajaan Kelantan hanya sekadar ingin berada dalam arus teknologi tanpa diisi dengan pengisian yang berguna lagi positif?

Yang terakhir saya memasukkan keyword ISLAM. Saya tidak lagi terperanjat berdasarkan 3 kajian diatas apabila Kota Bharu tiada dalam senarai teratas, mungkin kerana Bandarayanya sudah CUKUP Islam. Period



Apakah signifikannya Google Trend kepada internet marketers and entreprenuer?
Melalui Google Trend anda boleh menilai dan membuat analisis kepada produk yang anda cuba pasarkan dan jualkan. Apakah demand dan permintaan pasaran terkini terhadap produk anda. Melalui Google Trends juga seseuatu keywords dapat dianalisis pencariannya mengikut region(kawasan) dan kekerapan pencariannya.

JAdi gunakanlah Google Trends sekarang!

No comments: